top of page

Ile fast foody odbierają nam życia?

Wskakiwanie do ulubionej restauracji typu fast-food zdarza się częściej, niż niektórzy chcieliby przyznać. Fast-food jest stałym elementem diety wielu osób. Do barów szybkiej obsługi chodzą nie tylko młodzież i młodzi ludzie, ale także osoby w średnim i podeszłym wieku oraz całe rodziny. W Polsce z całą pewnością można znaleźć spore grono osób, które każdego dnia zjadają frytki, hamburgery, hot-dogi i pizze z podwójnym serem.


Szybkie tempo życia, brak czasu i wiedzy na temat zasad zdrowego odżywiania – wszystko to sprzyja powstawaniu coraz to nowych barów szybkiej obsługi.


Ale jeśli myślisz, że szkoda twojego czasu na przygotowanie posiłku w domu lub czekanie kilku minut więcej w restauracji z prawdziwą kuchnią. Nie chcesz nosić niewygodnych pudełek ze zdrowym, samodzielnie zrobionym jedzeniem - to zobacz poniżej ile LAT z twojego życia może odbierać ci "śmieciowe jedzenie".


Przeczytaj, przemyśl. Wiem, że podejmiesz właściwe decyzje.



Musisz więc wiedzieć, iż z wielu przeprowadzonych badań wiadome już jest, że


JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ NA:


  • insulinooporność

  • cukrzyca


ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:

  • 10 - 12 lat

Cukrzyca od dawna nie jest już chorobą śmiertelną, ale niestety nie oznacza to, że diabetycy żyją tak samo długo, jak osoby zdrowe. Najnowsze analizy pokazują, że ta różnica może wynosić średnio aż 12 lat!!!


Wśród osób w wieku 10-39 lat główną przyczyną skrócenia oczekiwanej długości życia są choroby endokrynologiczne i związane z metabolizmem. Wraz z wiekiem coraz większą rolę zaczynają odgrywać choroby układu krążenia.


Większość fast foodów, w tym napoje i dodatki, zawiera węglowodany z niewielką ilością błonnika lub bez niego. Kiedy twój układ trawienny rozkłada te pokarmy, węglowodany są uwalniane do krwiobiegu w postaci glukozy (cukru). W rezultacie wzrasta poziom cukru we krwi.

Twoja trzustka reaguje na gwałtowny wzrost poziomu glukozy uwalniając insulinę. Insulina transportuje cukier w całym organizmie do komórek, które potrzebują go na energię. Gdy organizm zużywa lub przechowuje cukier, poziom cukru we krwi powraca do normy.

Ten proces cukru we krwi jest w wysokim stopniu regulowany przez twoje ciało i dopóki jesteś zdrowy, twoje narządy mogą właściwie radzić sobie z tymi skokami cukru.

Ale częste spożywanie dużych ilości węglowodanów może prowadzić do powtarzających się skoków poziomu cukru we krwi. Z biegiem czasu te skoki insuliny mogą powodować osłabienie normalnej odpowiedzi insulinowej organizmu. Zwiększa to ryzyko wystąpienia insulinooporności , cukrzycy typu 2 i przyrostu masy ciała.


GŁÓWNI SPRAWCY:


  • CUKIER CUKIER C U K I E R


Wiele posiłków typu fast food zawiera dodatek cukru. Oznacza to nie tylko dodatkowe kalorie, ale także niewielkie wartości odżywcze. American Heart Association (AHA) sugeruje tylko jedzenie100 do 150 kalorii dodanego cukru dziennie. To około sześciu do dziewięciu łyżeczek. Być może nie wydaje się to dużo, jednakże gdyby ograniczyć 100 kalorii każdego dnia, dałoby to 4,5 kg ubytku masy ciała rocznie!


Cukry dodane to nie są naturalne węglowodany zawarte w produkcie ale po prostu wszystkie mono- i disacharydy dodane przez producenta żywności zgodnie z recepturą w procesie produkcyjnym.

Na etykiecie produktu spożywczego możesz się spotkać z następującymi nazwami cukrów: sacharoza, glukoza, fruktoza, laktoza, maltoza, dekstroza, syrop glukozowy, glukozowo-fruktozowy, fruktozowy, kukurydziany, syrop sorghum, sucanat, słód, koncentrat soku owocowego, sok z trzciny cukrowej, maltodekstryna, karmel, sztuczny miód, słód jęczmienny, cukier gronowy, trzcinowy, surowy organiczny cukier trzcinowy, cukier buraczany, brązowy, palmowy, kokosowy, kryształki soku trzcinowego, melasa, syrop klonowy, syrop z brązowego ryżu, daktylowy, syrop z agawy, cukier muscovado, demerara, caster.


Wiele napojów typu fast-food ma pojemność ponad ok.330ml taka puszka napoju gazowanego zawiera minimum 8 łyżeczek cukru. To oznacza 140 kalorii, 39 gramów cukru i nic więcej.

Jeśli myślisz, że wypicie napoju tzw.'Zero' lub 'bez cukru' będzie sprytniejszym rozwiązaniem - zawierają one substancje słodzące: cyklaminiany, acesulfam K i aspartam, które od lat obwiniane są za powodowanie raka,

pogłębianie depresji, bóle głowy, w tym migrenę, nudności i niestrawność, zwiększoną ochotę na słodycze,

oraz zaburzenie metabolizmu a w jego konsekwencji przybieranie na wadze.


ciekawostka: frytki – zarówno te, które można kupić w supermarkecie, jak i w restauracji – są spryskiwane lub myte w roztworze zawierającym niewielką ilość cukru, co zapewnia im jednolity kolor na zewnątrz po ugotowaniu.





JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ NA:


  • choroby serca



ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:

  • 10 - 12 lat


Serce przeciętnego Polaka jest od niego o 10 lat starsze!! To jedna z przyczyn przedwczesnej śmierci.

(badania NATPOL 2011 wspólnie z ekspertami z Framingham Heart Study i Boston University. Prof. Michael Pencina z Boston University)


Po wystąpieniu zdarzenia sercowego, takiego jak udar lub zawał serca, oczekiwana długość życia zmniejsza się. Za każdym razem sprawia, że ​​jesteś trochę słabszy. Coraz trudniej wrócić do pełnego zdrowia.



GŁÓWNI SPRAWCY:


  • TŁUSZCZE TRANS


Tłuszcz trans jest produkowanym tłuszczem powstałym podczas przetwarzania żywności. Jest powszechnie spotykany w smażonych i wysoce przetworzonych produktach spożywczych.


Żadna ilość SZTUCZNYCH tłuszczów trans nie jest dobra ani zdrowa !!!!!! Spożywanie produktów, które go zawierają, może zwiększyć poziom LDL (zły cholesterol), obniżyć poziom HDL (dobrego cholesterolu) i zwiększyć ryzyko cukrzycy typu 2 i chorób serca.





JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ NA:


  • nadciśnienie



ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:

  • nieleczone : ok. 15 lat

  • leczone: z badań przeprowadzonych przez ponad 20 lat leczeni osoby z nadciśnieniem mieli znacznie większą śmiertelność (zwłaszcza z powodu choroby wieńcowej serca) w porównaniu z osobami bez nadciśnienia z tej samej populacji.


Te posiłki złożone z hamburgerów, kanapek z kurczakiem i innych bomb kalorycznych są przeładowane tłuszczami nasyconymi i sodem. W jednym badaniu z 2019 roku znaleziono nawet dowody na to, że spożywanie fast foodów bezpośrednio podnosi ciśnienie krwi.


GŁÓWNI SPRAWCY:


  • SÓD (SÓL)


Połączenie tłuszczu, cukru i dużej ilości sodu (soli) może sprawić, że fast food będzie smaczniejszy dla niektórych osób. Niestety nie doceniamy sodu jako wroga naszego zdrowia. Dieta bogata w sód może prowadzić do retencji wody , dlatego po jedzeniu fast foodów możesz czuć się wzdęty lub spuchnięty.

Dieta bogata w sód jest również niebezpieczna dla osób z nadciśnieniem . Sód może podnosić ciśnienie krwi i obciążać serce i układ sercowo-naczyniowy.






JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ (i to szybciej niż myślisz) NA:


  • otyłość



ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:

  • wiecej niż 10 lat

  • ciężka otyłość u mężczyzn w wieku 20–30 lat skróci średnią długość życia o 13 lat , w porównaniu z osobami o normalnej wadze

  • Otyłość kradnie więcej lat niż cukrzyca, tytoń, wysokie ciśnienie krwi i wysoki poziom cholesterolu.


Otyłość jest główną przyczyną straconych lat życia, którym można było zapobiec, wynika z badań. Otyłość kradnie więcej lat niż cukrzyca, tytoń, wysokie ciśnienie krwi i wysoki poziom cholesterolu. Dlaczego?? Bo właśnie otyłość jest bezpośrednim lub pośrednim powodem większości chorób cywilizacyjnych. Współistnienie otyłości z innymi chorobami nie pomaga ale wręcz utrudnia proces leczenia i odnowy organizmu. Jest jak kamień przywiązany do tonącego... ściąga go w otchłań.

Otyłość zwiększa ryzyko problemów z oddychaniem, w tym astmy i duszności. Dodatkowe kilogramy mogą wywierać nacisk na serce i płuca , a objawy mogą pojawić się nawet przy niewielkim wysiłku. Możesz zauważyć trudności w oddychaniu podczas chodzenia, wchodzenia po schodach lub ćwiczeń.



JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ NA:


  • niedożywienie



ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:

  • -∞ lat


Jak to możliwe że tak kaloryczny, tłusty posiłek taki jak Fast Food może powodować niedożywienie?!

A jednak. Nie tylko liczba składników odżywczych, które dana osoba spożywa każdego dnia, determinuje jej poziom odżywienia. Ważna jest również jakość tych składników odżywczych.

W skrócie spożywanie zbyt dużej ilości tego samego rodzaju żywności (monotonna dieta) prowadzi do niedoborów żywieniowych substancji regulujących wszelkie funkcje w organizmie tj. błonnik, witaminy, minerały, aminokwasy, itd. Drugim powodem jest zła wchłanialność wystarczającej ilości składników odżywczych, ponieważ organizm zużywa całą energię na przetwarzanie żywności,zamiast na jej przyswajanie. Dodatkowo pośrednio śmieciowe jedzenie uszkadza po czasie nasz przewód pokarmowy, a to dodatkowo zaburza wchłanianie substancji odżywczych. Kolokwialnie: co wleci jedną stroną - w większości wylatuje drugą.


Objawy niedożywienia obejmują osłabienie,senność, uczucie oszołomienia lub zawroty głowy, rozdrażnienie, apatia oraz wysypki skórne, obniżona sprawność fizyczna i umysłowa. W niektórych przypadkach niedożywienie może prowadzić do Kwashiorkoru, który powoduje obrzęk rąk i nóg.




JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ NA:


  • nowotwór


ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:

  • -∞ lat

Ogólnie 80%-90% nowotworów jest spowodowanych czynnikami zewnętrznymi.

Naukowcy odkryli silną zależność między ilością spożywanych fast foodów a tempem rozwoju komórek nowotworowych. Hamburgery i frytki są szczególnie niebezpieczne dla młodzieży w okresie dojrzewania. Nastolatki, które spożywają dużo niezdrowego jedzenia, są bardziej narażone na raka piersi. Jak wykazały badania, niezdrowe tłuszcze zawarte w tego typu pokarmach, znacznie przyśpieszają wzrost komórek nowotworowych. Dojrzewające kobiety na takiej diecie wykazują dużo większe prawdopodobieństwo zachorowania na agresywne formy raka we wczesnym wieku. Należy podkreślić że choć medycyna cały czas ewoluuje, kobiety z zaawansowanym rakiem piersi mogą żyć tylko średnio od 2 do 4 lat !!!!!!!!


Śmieciowa dieta wpływa na rozwój raka jelita grubego. Ze względu na to, że prawie 80% nowotworów jelita grubego diagnozowanych jest w późnych stadiach, to odsetek 5-letnich przeżyć wynosi ok. 40%. Jeżeli pojawią się przerzuty, to po ich całkowitym wycięciu 5 lat przeżywa 25-35% chorych




JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ NA:


  • stany zapalne wszystkich narządów


ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:


  • Oczekiwana długość życia zmniejsza się z każdym dodatkowym stanem przewlekłym. Średni marginalny spadek oczekiwanej długości życia wynosi 1,8 roku z każdym dodatkowym schorzeniem przewlekłym – waha się od 0,4 roku mniej przy pierwszym schorzeniu do 2,6 roku mniej przy szóstym schorzeniu.

Czyli przykładowo:

67-letnia osoba bez chorób przewlekłych przeżyje średnio 22,6 dodatkowych lat.

67-letnia osoba z 5 chorobami przewlekłymi będzie żyła odpowiednio 7,7 lat krócej

67-letnia osoba z10 chorobami przewlekłymi 17,6 lat krócej.


GŁÓWNI SPRAWCY:


  • TŁUSZCZE TRANS


Badania wskazują, że tłuszcze trans zwiększają stan zapalny, szczególnie u osób z nadwagą lub otyłością.

I tu zaczyna toczyć się kula śniegowa. Uważa się, że nadmierne zapalenie jest główną przyczyną wielu chorób przewlekłych, takich jak choroby serca, zespół metaboliczny, cukrzyca i zapalenie stawów. Przewlekły stan zapalny może odgrywać znaczącą rolę w procesie kancerogenezy i wywoływać nowotwory.

Oczywiscie cukier i sód nie są też bez winy.





JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ NA:


  • astmę


ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:

  • 3 lata


Jedno z badań wykazało, że dzieci i nastolatki, które co najmniej trzy razy w tygodniu spożywają żywność typu fast food są oprócz otyłości narażone także na ciężką astmę, atopowe zapalenie skóry i katar alergiczny.

Europejskie badanie wykazało, że astma w skądinąd zdrowej populacji skróciła oczekiwaną długość życia o 3 lata , podobnie jak skutki palenia.



JEDZĄC FAST FOODY Z BIEGIEM CZASU PRACUJESZ NA:


  • bezpłodność


ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:


  • trwałą niezdolność do posiadania potomstwa - twoje geny nie zostają przekazane


Jedno z badań wykazało, że przetworzona żywność zawiera ftalany. Ftalany to substancje chemiczne, które mogą zakłócać działanie hormonów w twoim ciele. Narażenie na wysokie poziomy tych chemikaliów może prowadzić do problemów z reprodukcją, w tym wad wrodzonych.




Inne badania :


W ostatnich latach naukowcy ujawnili wiele negatywnych cech zachodniej diety, która charakteryzuje się dużą liczbą kalorii i tłustych potraw. Na przykład dwa lata temu naukowcy odkryli, że tłuste pokarmy przyczyniają się do rozwoju choroby Alzheimera. Średnia długość życia po postawieniu diagnozy wynosi od 8 do 10 lat.


Wszystkie fast foody bogate w tłuszcze nasycone sieją mocne spustoszenie w naszych mózgach. Tłuszcze nasycone przedostające się do krwi i do mózgu wpływają niekorzystnie na funkcjonowanie części mózgu odpowiedzialnej za nasze emocje. Naukowcy dowadniają, że przesadne zajadanie się śmieciowym jedzeniem może przyczynić się do powstania depresji. Nieleczona depresja jest chorobą śmiertelną. Prowadzi do samobójstw, zawałów i udarów, współwystępuje z cukrzycą i miażdżycą, pogarsza rokowania w leczeniu nowotworów. Co roku w Polsce życie odbiera sobie około 5 tysięcy osób. Ostrożnie szacuje się, że około 80 procent (a więc 4 tysiące) z nich przed śmiercią cierpiało na depresję lub zaburzenia pokrewne.


Należy dodać:


Toksyny wykorzystywane do produkcji opakowań, takich jak jednorazowe tacki i pojemniki mogą powodować poważne problemy, takie jak otyłość, choroby układu krążenia, alergie, niepłodność, zespół przewlekłego zmęczenia i inne poważne choroby w tym nowotworowe.


Tłuszcz wykorzystywany do smażenia, powinien być wymieniany po każdym tym procesie ale czy tak jest zawsze? Taki niewymieniony, kilkudniowy olej jest bardzo szkodliwy dla zdrowia. Uwalniają się z niego niebezpieczne substancje, jak np. nadtlenki lipidowe przyspieszające rozwój miażdżycy.




ALE TO NIE WSZYSTKO


ZMIANA KOMFORTU ŻYCIA TEŻ MA ZNACZENIE:



Według jednego z badań , dzieci i młodzież, które jedzą fast food co najmniej trzy razy w tygodniu, są również bardziej narażone na rozwój egzemy. Egzema to stan skóry, który powoduje podrażnione plamy zapalnej, swędzącej skóry.


okarmy bogate w węglowodany prowadzą do skoków cukru we krwi, a te nagłe skoki poziomu cukru we krwi mogą wywoływać trądzik.


Węglowodany i cukier w fast foodach i przetworzonej żywności mogą zwiększać ilość kwasów w ustach. Kwasy te mogą niszczyć szkliwo zębów. Gdy szkliwo zanika, bakterie mogą się zatrzymać i mogą powstawać ubytki.


Otyłość może również prowadzić do powikłań związanych z gęstością kości i masą mięśniową . Osoby otyłe mają większe ryzyko upadku i złamania kości.


Spożywanie posiłków bogatych w sód, tłuszcze lub bogatych w rafinowane węglowodany (takich jak chleb, bułki lub panierka) może powodować wzdęcia. A jeśli dodasz do posiłku napój gazowany, nasycenie dwutlenkiem węgla może go pogorszyć.


Szybkie uderzenie rafinowanych węglowodanów i cukru powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi, co powoduje, że organizm wytwarza przypływ insuliny, aby szybko go obniżyć. Ten cykl skoków i spadków może sprawić, że poczujesz się zmęczony i marudny.




A JEŚLI MYŚLISZ, ŻE ZJEDZĄC JEDNORAZOWO FAST FOOD NIC CI SIĘ NIE STANIE, RÓWNIEŻ MOŻESZ BYĆ ZASKOCZONY:


Fast food jest zazwyczaj bogaty w cukier, sól i tłuszcze nasycone lub trans. Reakcja organizmu na te składniki odżywcze powoduje szereg krótkoterminowych skutków, gdy osoba je fast food.


Skutki krótkoterminowe Fast Foodów:


Skok cukru we krwi

Fast food szybko się psuje, powodując gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi z powodu rafinowanych węglowodanów i dodanego cukru. To z kolei powoduje nienormalnie duży wyrzut insuliny, co powoduje spadek poziomu cukru we krwi. Może to powodować uczucie zmęczenia. Insulina powoduje dalszy głód w krótkim czasie po posiłku.


Ciśnienie krwi

Małe badanie odkryło, że spożywanie dużych ilości soli może natychmiast wpłynąć na prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych. Nadmierne spożycie sodu ma również związek z zatrzymywaniem płynów.


Zwiększony stan zapalny

Pojedyncza porcja fast foodów może zwiększyć stan zapalny w całym ciele. Naukowcy odkryli, że jeden posiłek typu fast food o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych zwiększał stan zapalny dróg oddechowych u osób z astmą. To zapalenie działa jak wyzwalacz ataków astmy.


Wpływa na spożycie składników odżywczych

Fast food zazwyczaj nie zawiera dużej ilości świeżych owoców i warzyw. wiec możemy mieć trudności z osiągnięciem zalecanego dziennego spożycia co najmniej 5 porcji owoców i warzyw. Mogą również mieć trudności z osiągnięciem idealnego spożycia błonnika, co według Agencji ds. Żywności i Leków jest 28 gramów na dzień.


Objadanie się

Fast food jest bardzo smaczny, co oznacza, że ​​organizm szybko rozkłada go w ustach i nie wymaga dużego żucia. Dlatego szybko aktywuje ośrodki nagrody w mózgu.

Ta kombinacja trenuje podniebienie do preferowania tych wysoce przetworzonych, wysoce stymulujących pokarmów i zmniejsza czyjeś pragnienie na całe, świeże jedzenie.

Badania z 2018 roku i wcześniejsze badania sugerowały związek między spożywaniem fast foodów a występowaniem uzależnienia od jedzenia tych produktów o niskiej zawartości składników odżywczych.

Badanie z 2017 na osóbach dorosłych stwierdziło, że jeden dzień przejadania się o dużej zawartości tłuszczu uszkadza wrażliwość na insulinę. Może to następnie wywołać cykl napadowego objadania się lub zaburzeń z napadami objadania się.


Na koniec ciekawe badanie o całym przetworzonym jedzeniu:

Chris van Tulleken, brytyjski lekarz ze szpitala University College London, przez miesiąc jadł głównie "śmieciowe" jedzenie. Na jego dietę składały się w 80 proc. takie produkty, jak mrożona pizza, smażony kurczak, paluszki rybne, płatki śniadaniowe i inne gotowe posiłki, wypełnione w dużej mierze chemią. Przytył 6,5 kg, cierpiał na zaparcia, lęki, bóle głowy i bezsenność. "Moje libido, hemoroidy, zgaga - wszystko się pogorszyło. Stałem się niespokojny i przygnębiony, a ten stan postępował "- powiedział. Jak zdradził, dręczyły go nieustanne napady głodu, co powodowało problemy ze snem, ponieważ organizm w nocy domagał się jedzenia. Ucierpiało również jego zdrowie psychiczne. Badanie z użyciem rezonansu magnetycznego wykazało, że dieta wywołała uzależnienie podobne do tych związanych z narkotykami i alkoholem. Zmiany neurologiczne utrzymywały się jeszcze miesiąc po zakończeniu eksperymentu.

Badanie przeprowadzone na prawie 20 tys. ludzi w latach 1999–2014 wykazało, że spożywanie ponad czterech porcji wysoko przetworzonej żywności dziennie zwiększało ryzyko śmierci z powodu różnych schorzeń o 62 proc.




Podsumowując istnieje wiele dobrze zbadanych dowodów wskazujących na to, że regularne spożywanie fast foodów może zaszkodzić zdrowiu danej osoby. Nie bez znaczenia ma również jednorazowe spożywanie śmieciowego jedzenia. I chociaż takie jedzenie kusi zaspokojeniem głodu w szybkim czasie, na dłuższą metę to bardzo nie trafiona inwestycja, która może pozbawić cię wielu LAT z życia w zdrowiu i komforcie fizycznym i psychicznym, a nawet dosłownie je skrócić.



27 wyświetleń0 komentarzy
bottom of page