top of page

Ile fast foody odbierają nam życia?

Wskakiwanie do ulubionej restauracji typu fast-food zdarza się częściej, niż niektórzy chcieliby przyznać. Fast-food jest stałym elementem diety wielu osób. Do barów szybkiej obsługi chodzą nie tylko młodzież i młodzi ludzie, ale także osoby w średnim i podeszłym wieku oraz całe rodziny. W Polsce z całą pewnością można znaleźć spore grono osób, które każdego dnia zjadają frytki, hamburgery, hot-dogi i pizze z podwójnym serem.


Szybkie tempo życia, brak czasu i wiedzy na temat zasad zdrowego odżywiania – wszystko to sprzyja powstawaniu coraz to nowych barów szybkiej obsługi.


Ale jeśli myślisz, że szkoda twojego czasu na przygotowanie posiłku w domu lub czekanie kilku minut więcej w restauracji z prawdziwą kuchnią. Nie chcesz nosić niewygodnych pudełek ze zdrowym, samodzielnie zrobionym jedzeniem - to zobacz poniżej ile LAT z twojego życia może odbierać ci "śmieciowe jedzenie".


Przeczytaj, przemyśl. Wiem, że podejmiesz właściwe decyzje.



Musisz więc wiedzieć, iż z wielu przeprowadzonych badań wiadome już jest, że


JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ NA:


  • insulinooporność

  • cukrzyca


ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:

  • 10 - 12 lat

Cukrzyca od dawna nie jest już chorobą śmiertelną, ale niestety nie oznacza to, że diabetycy żyją tak samo długo, jak osoby zdrowe. Najnowsze analizy pokazują, że ta różnica może wynosić średnio aż 12 lat!!!


Wśród osób w wieku 10-39 lat główną przyczyną skrócenia oczekiwanej długości życia są choroby endokrynologiczne i związane z metabolizmem. Wraz z wiekiem coraz większą rolę zaczynają odgrywać choroby układu krążenia.


Większość fast foodów, w tym napoje i dodatki, zawiera węglowodany z niewielką ilością błonnika lub bez niego. Kiedy twój układ trawienny rozkłada te pokarmy, węglowodany są uwalniane do krwiobiegu w postaci glukozy (cukru). W rezultacie wzrasta poziom cukru we krwi.

Twoja trzustka reaguje na gwałtowny wzrost poziomu glukozy uwalniając insulinę. Insulina transportuje cukier w całym organizmie do komórek, które potrzebują go na energię. Gdy organizm zużywa lub przechowuje cukier, poziom cukru we krwi powraca do normy.

Ten proces cukru we krwi jest w wysokim stopniu regulowany przez twoje ciało i dopóki jesteś zdrowy, twoje narządy mogą właściwie radzić sobie z tymi skokami cukru.

Ale częste spożywanie dużych ilości węglowodanów może prowadzić do powtarzających się skoków poziomu cukru we krwi. Z biegiem czasu te skoki insuliny mogą powodować osłabienie normalnej odpowiedzi insulinowej organizmu. Zwiększa to ryzyko wystąpienia insulinooporności , cukrzycy typu 2 i przyrostu masy ciała.


GŁÓWNI SPRAWCY:


  • CUKIER CUKIER C U K I E R


Wiele posiłków typu fast food zawiera dodatek cukru. Oznacza to nie tylko dodatkowe kalorie, ale także niewielkie wartości odżywcze. American Heart Association (AHA) sugeruje tylko jedzenie100 do 150 kalorii dodanego cukru dziennie. To około sześciu do dziewięciu łyżeczek. Być może nie wydaje się to dużo, jednakże gdyby ograniczyć 100 kalorii każdego dnia, dałoby to 4,5 kg ubytku masy ciała rocznie!


Cukry dodane to nie są naturalne węglowodany zawarte w produkcie ale po prostu wszystkie mono- i disacharydy dodane przez producenta żywności zgodnie z recepturą w procesie produkcyjnym.

Na etykiecie produktu spożywczego możesz się spotkać z następującymi nazwami cukrów: sacharoza, glukoza, fruktoza, laktoza, maltoza, dekstroza, syrop glukozowy, glukozowo-fruktozowy, fruktozowy, kukurydziany, syrop sorghum, sucanat, słód, koncentrat soku owocowego, sok z trzciny cukrowej, maltodekstryna, karmel, sztuczny miód, słód jęczmienny, cukier gronowy, trzcinowy, surowy organiczny cukier trzcinowy, cukier buraczany, brązowy, palmowy, kokosowy, kryształki soku trzcinowego, melasa, syrop klonowy, syrop z brązowego ryżu, daktylowy, syrop z agawy, cukier muscovado, demerara, caster.


Wiele napojów typu fast-food ma pojemność ponad ok.330ml taka puszka napoju gazowanego zawiera minimum 8 łyżeczek cukru. To oznacza 140 kalorii, 39 gramów cukru i nic więcej.

Jeśli myślisz, że wypicie napoju tzw.'Zero' lub 'bez cukru' będzie sprytniejszym rozwiązaniem - zawierają one substancje słodzące: cyklaminiany, acesulfam K i aspartam, które od lat obwiniane są za powodowanie raka,

pogłębianie depresji, bóle głowy, w tym migrenę, nudności i niestrawność, zwiększoną ochotę na słodycze,

oraz zaburzenie metabolizmu a w jego konsekwencji przybieranie na wadze.


ciekawostka: frytki – zarówno te, które można kupić w supermarkecie, jak i w restauracji – są spryskiwane lub myte w roztworze zawierającym niewielką ilość cukru, co zapewnia im jednolity kolor na zewnątrz po ugotowaniu.





JEDZĄC FAST FOODY PRACUJESZ NA:


  • choroby serca



ILE LAT ŻYCIA MOŻESZ STRACIĆ:

  • 10 - 12 lat


Serce przeciętnego Polaka jest od niego o 10 lat starsze!! To jedna z przyczyn przedwczesnej śmierci.

(badania NATPOL 2011 wspólnie z ekspertami z Framingham Heart Study i Boston University. Prof. Michael Pencina z Boston University)


Po wystąpieniu zdarzenia sercowego, takiego jak udar lub zawał serca, oczekiwana długość życia zmniejsza się. Za każdym razem sprawia, że ​​jesteś trochę słabszy. Coraz trudniej wrócić do pełnego zdrowia.



GŁÓWNI SPRAWCY:


  • TŁUSZCZE TRANS


Tłuszcz trans jest produkowanym tłuszczem powstałym podczas przetwarzania żywności. Jest powszechnie spotykany w smażonych i wysoce przetworzonych produktach spożywczych.


Żadna ilość SZTUCZNYCH tłuszczów trans nie jest dobra ani zdrowa !!!!!! Spożywanie produktów, które go zawierają, może zwiększyć poziom LDL (zły cholesterol), obniżyć poziom HDL (dobrego cholesterolu) i zwiększyć ryzyko cukrzycy typu 2 i chorób serca.