top of page

Żeń-szeń: 7 potwierdzonych naukowo korzyści zdrowotnych (plus dawki)

Żeń-szeń jest używany od wieków w tradycyjnej medycynie chińskiej.

Tę wolno rosnącą, niską roślinę o mięsistych korzeniach można sklasyfikować na trzy sposoby, w zależności od tego, jak długo jest uprawiana: świeżą, białą lub czerwoną. Świeży żeń-szeń zbiera się przed upływem 4 lat, podczas gdy biały żeń-szeń zbiera się w okresie 4-6 lat, a czerwony żeń-szeń po 6 lub więcej latach.

Istnieje wiele rodzajów tego zioła, ale najbardziej popularne to żeń-szeń amerykański ( Panax quinquefolius ) i żeń-szeń azjatycki, koreański ( Panax ginseng ).

Żeń-szeń amerykański i azjatycki różnią się stężeniem substancji czynnych i wpływem na organizm. Uważa się, że żeń-szeń amerykański działa uspokajająco, podczas gdy odmiana azjatycka działa pobudzająco (1 , 2 ).

Żeń-szeń zawiera dwa istotne związki: ginsenozydy i gintoninę. Te związki uzupełniają się wzajemnie, zapewniając korzyści zdrowotne (3 ).


Oto 7 opartych na dowodach korzyści zdrowotnych wynikających z żeń-szenia:




1. Silny przeciwutleniacz, który może zmniejszyć stan zapalny


Żeń-szeń ma korzystne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne (4 ).

Niektóre badania w probówkach wykazały, że wyciągi z żeń-szenia i związki ginsenozydów mogą hamować stan zapalny i zwiększać zdolności antyoksydacyjne w komórkach (5 , 6 ).

Na przykład, jedno badanie w probówce wykazało, że ekstrakt z czerwonego żeń-szenia koreańskiego zmniejsza stan zapalny i poprawia działanie przeciwutleniające, to komórki skóry osób z egzemą (7 ).Wyniki są obiecujące również u ludzi.

W jednym badaniu oceniano skutki przyjmowania przez 18 młodych sportowców 2 gramów ekstraktu z czerwonego żeń-szenia koreańskiego trzy razy dziennie przez siedem dni. Mężczyźni mieli następnie zbadane poziomy pewnych markerów stanu zapalnego po wykonaniu testu wysiłkowego. Poziomy te były znacznie niższe niż w grupie placebo i utrzymywały się do 72 godzin po badaniu (8 ). Należy jednak zauważyć, że grupa placebo otrzymała inne zioło lecznicze, więc wyniki te należy przyjmować z przymrużeniem oka i potrzeba więcej badań.


Wreszcie, większe badanie obejmowało 71 kobiet po menopauzie, które przyjmowały 3 gramy czerwonego żeń-szenia lub placebo codziennie przez 12 tygodni. Następnie zmierzono aktywność przeciwutleniającą i markery stresu oksydacyjnego. Naukowcy doszli do wniosku, że czerwony żeń-szeń może pomóc zmniejszyć stres oksydacyjny poprzez zwiększenie aktywności enzymów antyoksydacyjnych (9 ).


2. Może korzystnie wpływać na funkcjonowanie mózgu

Żeń-szeń może pomóc poprawić funkcje mózgu, takie jak pamięć, zachowanie i nastrój (10 , 11 ).

Niektóre badania na probówkach i na zwierzętach pokazują, że składniki żeń-szenia, takie jak ginsenozydy i związek K, mogą chronić mózg przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki (12 , 13 , 14 ).

Jedno badanie dotyczyło 30 zdrowych osób, które spożywały żeń-szenia Panax (koreańskiego) 200 mg dziennie przez cztery tygodnie. Pod koniec badania wykazali poprawę zdrowia psychicznego, funkcjonowania społecznego i nastroju.

Jednak korzyści te przestały być znaczące po 8 tygodniach, co sugeruje, że działanie żeń-szenia może się zmniejszyć przy dłuższym stosowaniu (15 ).


W innym badaniu zbadano, jak pojedyncze dawki 200 lub 400 mg żeń-szenia Panax wpływają na sprawność umysłową, zmęczenie psychiczne i poziom cukru we krwi u 30 zdrowych dorosłych przed i po 10-minutowym teście psychicznym.

Uwaga! Dawka 200 mg, w przeciwieństwie do dawki 400 mg, była skuteczniejsza w poprawie sprawności umysłowej i zmęczenia podczas testu (16 ). (czyli nie zawsze więcej znaczy lepiej!)

Możliwe, że żeń-szeń wspomagał wchłanianie cukru we krwi przez komórki, co mogło zwiększyć wydajność i zmniejszyć zmęczenie psychiczne. Nie jest jednak jasne, dlaczego niższa dawka była skuteczniejsza niż wyższa.


Trzecie badanie wykazało, że codzienne przyjmowanie 400 mg żeń-szenia Panax przez osiem dni poprawiło spokój i umiejętności matematyczne (17 ).


Co więcej, inne badania wykazały pozytywny wpływ na funkcjonowanie i zachowanie mózgu u osób z chorobą Alzheimera (18 , 19 , 20 ).


3. Może poprawić zaburzenia erekcji

Badania wykazały, że żeń-szeń może być użyteczną alternatywą w leczeniu zaburzeń erekcji (ED) u mężczyzn (21 , 22 ).

Wydaje się, że zawarte w nim związki mogą chronić przed stresem oksydacyjnym w naczyniach krwionośnych i tkankach penisa oraz pomóc przywrócić normalne funkcjonowanie (23 , 24 ).

Dodatkowo badania wykazały, że żeń-szeń może promować produkcję tlenku azotu, związku poprawiającego rozluźnienie mięśni prącia i zwiększającego krążenie krwi (24 , 25 ).

Jedno z badań wykazało, że mężczyźni leczeni koreańskim czerwonym żeń-szeniem mieli 60% poprawę objawów zaburzeń erekcji w porównaniu z 30% poprawą spowodowaną lekiem stosowanym w leczeniu zaburzeń erekcji (26 ).

Co więcej, inne badanie wykazało, że 86 mężczyzn z zaburzeniami erekcji miało znaczną poprawę erekcji i ogólnej satysfakcji po zażyciu 1000 mg starego ekstraktu żeń-szenia przez 8 tygodni (27 ). Jednak potrzeba więcej badań, aby wyciągnąć ostateczne wnioski na temat wpływu żeń-szenia na zaburzenia erekcji (24 ).


4. Może wzmocnić układ odpornościowy


Żeń-szeń może wzmocnić układ odpornościowy .

Niektóre badania badające jego wpływ na układ odpornościowy skupiały się na pacjentach chorych na raka poddawanych operacji lub chemioterapii. W jednym badaniu obserwowano 39 osób, które wracały do ​​zdrowia po operacji raka żołądka, leczono je 5400 mg żeń-szenia dziennie przez dwa lata.

Co ciekawe, osoby te